افتاب حقیقت | |||||||||||||
همسفر مهتاب
v امروز : 6 بازدید v دیروز : 1 بازدید v کل بازدیدها : 122003 بازدید
|
یکی از بدایع علمی جعفر صادق ( ع ) راجع به نور می باشد
او گفته است که نور از طرف اشیاء به سوی چشم ما می اید و از ان نور که از طرف هر شیء به سوی چشم ما می اید فقط قسمتی به چشم ما می تابد و به همین جهت ما اشیاء دور را به خوبی نمی بینیم و اگر تمام نوری که از یک شیء دور بسوی چشم ما می اید به دیده برسد ما شیء دور را نزدیک خواهیم دید .و اگر بتوان چیزی ساخت که به وسیله ان تمام نوری که از شیء دور می اید به چشم بتابانیم در صحرا شتری را که در فاصله 3000 ذرع می چرخد در فاصله 60 ذرعی خواهیم دید . یعنی 50 بار ان را نزدیکتر مشاهده خواهیم کرد .این تئوری توسط شاگردان امام به اطراف رفت و بعد از این در جنگهای صلیبی که تماس بین شرق و اروپا زیاد شد به اروپا منتقل گردید و در دانشگاههای اروپا تدریس شد و یکی از مدرسینشناخته شده این تئوری ( راجر بیکون انگلیسی استاد دانشگاه اکسفورد ) در انگلستان بود . تئوری او راجع به نور همان است که جعفر صادق (ع ) گفته و مثل ایشان اظهار کرد که اگر وسیله ای بسازیم که تمام نور اشیاء دور دست را به چشم ما برساندما انها را 50 برابر نزدیکتر خواهیم دید .
همین نظریه بود که سبب گردید در سال 1608 میلادی لیپرشی فلاماندی اولین دوربین را اختراع کرد و همان دوربین است که نمونه ای شد برای اینکه گالیله معروف بتواند دوربین فلکی خودرا بسازد و او دوربین فلکی خود را در اولین ماه سال 1610 میلادی به کار انداخت و در شب هفتم ژانویه با ان ستارگان اسمان را از نظر گذرانید بطوری که می بینیم بین تاریخ ساختن دوربین از طرف مخترع فلاماندی و گالیله بیش از 2 سال فاصله وجود ندارد .چون گالیله دوربین خود را در اولین ماه سال 1610 مورد استفاده قرار داد میتوان گفت که از 2 سال هم کمتر می باشد و لذا بعید نیست که فکر ساختن دوربین فلکی در یک زمان به فکر هر دو رسیده باشدبنا بر انچه گفته شد تئوری نور امام جعفر صادق چون قرن ها بعد از او سبب گردید که بتواند دوربین فلکی بسازند و با ان اجرام سماوی را مورد ترصید قرار دهند کمک به توسعه علم در عصر( تجدد ) نمود .بطوری که گفتیم در دوره امام صادق صنعت دارای رواج و قوت دوره تجدد نبود و لذا جعفر صادق که این تئوری نور را ذکر کرد خود نتوانست دوربینی بسازد که با ان بتوان اجرام سماوی را از نظر بگذرانند . اما عدم توانایی او برای ساختن دوربین از ارزش تئوری نور نمی کاهد .
نکته دیگری که در تئوری اما صادق (ع ) راجع به نور جلب توجه می نماید این است که وی گفت : نور از طرف اشیاء به سوی چشم انسان می اید . در صورتیکه قبل از او می گفتند که روشنائی از طرف چشم به سوی اشیاء میرود .جعفر صادق ( ع ) اولین کسی است که این نظریه را رد کرد و گفت : نور از چشم به سوی اشیاء نمیرود بلکه از طرف اشیاء به سوی چشم می اید و دلیل ان این است که ما در تاریکی چیزی نمی بینیم .
امام صادق (ع ) گفت برای اینکه بتوان چیزی را دید باید ان شیء روشن باشد و اگر خود روشن نیست باید یک شیء نورانی بر ان بتابد و ان را روشن کند تا بتوان ان را دید .در مورد سرعت نور هم نظریه ایشان با توجه به عصر او بسیار جالب توجه می باشد .او گفت که سرعت نور که بطرف چشم ما می اید فوری است و از انواع حرکات است .
یک مرتبه دیگر این نکته را ذکر می کنیم که وسائل تکنیکی زمان اجازه نمیداد که امام بتواند سرعت نور را اندازه بگیرد ولی همین که گفت نور حرکت است و سرعت ان فوری می باشد تقریبا" نظریه ای شبیه به این دوره راجع به نور گفته است .روایتی از ایشان نقل می کنند که روزی در محضر درس خود گفته است : نور قوی می تواند اجسام سنگین را به حرکت در اورد و نوری که در کوه طور سینا بر موسی اشکار گردید از نورهایی بود که اگر مشیت خداوند تعلق میگرفت کوه را به حرکت در می اورد ممکن است فکر کنیم بر طبق این روایت ایشان اساس تئوری لیزر را پیشگویی کرده اند
به عقیده ما انچه ایشان راجع به حرکت و سرعت نور و اینکه نور از اشیاء به چشم ما می تابد گفته اهمیتش زیاد تر از تئوری لیزر بطور ساده است چون این تئوری قبلا"ابراز شده بود ولی انچه راجع به سرعت و حرکت و تمرکز نور و اینکه نور از اشیاء به چشم ما می تابد گفت مخصوص اوست
نویسنده : بانو رضوی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ |
شناسنامه v پارسی بلاگv پست الکترونیک v RSS v
بانو رضوی
بنده ای از بندگان خدا
| |||||||||||
template designed by Rofouzeh |