سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افتاب حقیقت


لینک دوستان

همسفر مهتاب
یک دل خسته
اه عاشقان
خام بدم پخته شدم سوختم
نون و القلم
در پناه تو
سرزمین دور
رویش
زمهریر
غربت تنهایی
خلوتگاه دل عاشقان
قافله نور
پرستوی مهاجر
چکاوک
شرح پریشانی
غریبستان عشق
به رنگ عشق
حرفهای نو
خاطره عشق خوب
راز سر به مهر
داهیو * سایت خود را رایگان ثبت کنید
یک رهگذر

لوگوی دوستان






تری ایکس بلاگ - به روز رسانی :  12:25 ص 84/10/19
عنوان آخرین نوشته : بی چاره خدا

تعداد بازدید

v امروز : 0 بازدید

v دیروز : 0 بازدید

v کل بازدیدها : 120900 بازدید

فهرست موضوعی یادداشت ها

84/12/14 :: 7:15 عصر

یکی از بدایع علمی جعفر صادق ( ع ) راجع به نور می باشد

او گفته است که نور از طرف اشیاء به سوی چشم ما می اید و از ان نور که از طرف هر شیء به سوی چشم ما می اید فقط قسمتی به چشم ما می تابد و به همین جهت ما اشیاء دور را به خوبی نمی بینیم و اگر تمام نوری که از یک شیء‌ دور بسوی چشم ما می اید به دیده برسد ما شیء‌ دور را نزدیک خواهیم دید .و اگر بتوان چیزی ساخت که به وسیله ان تمام نوری که از شیء‌ دور می اید به چشم بتابانیم در صحرا شتری را که در فاصله 3000 ذرع می چرخد در فاصله 60 ذرعی خواهیم دید . یعنی 50 بار ان را نزدیکتر مشاهده خواهیم کرد .این تئوری توسط شاگردان امام به اطراف رفت و بعد از این در جنگهای صلیبی که تماس بین شرق و اروپا زیاد شد به اروپا منتقل گردید و در دانشگاههای اروپا تدریس شد و یکی از مدرسینشناخته شده این تئوری ( راجر بیکون انگلیسی استاد دانشگاه اکسفورد ) در انگلستان بود .

  تئوری او راجع به نور همان است که جعفر صادق (ع ) گفته و مثل ایشان اظهار کرد که اگر وسیله ای بسازیم که تمام نور اشیاء دور دست را به چشم ما برساندما انها را 50 برابر نزدیکتر خواهیم دید .

همین نظریه بود که سبب گردید در سال 1608 میلادی لیپرشی فلاماندی اولین دوربین را اختراع کرد و همان دوربین است که نمونه ای شد برای اینکه گالیله معروف بتواند دوربین فلکی خودرا بسازد و او دوربین فلکی خود را در اولین ماه سال 1610 میلادی به کار انداخت و در شب هفتم ژانویه با ان ستارگان اسمان را از نظر گذرانید بطوری که می بینیم بین تاریخ ساختن دوربین از طرف مخترع فلاماندی و گالیله بیش از 2 سال فاصله وجود ندارد .چون گالیله دوربین خود را در اولین ماه سال 1610 مورد استفاده قرار داد میتوان گفت که از 2 سال هم کمتر می باشد و لذا بعید نیست که فکر ساختن دوربین فلکی در یک زمان به فکر هر دو رسیده باشدبنا بر انچه گفته شد تئوری نور امام جعفر صادق چون قرن ها بعد از او سبب گردید که بتواند دوربین فلکی بسازند و با ان اجرام سماوی را مورد ترصید قرار دهند کمک به توسعه علم در عصر( تجدد ) نمود .بطوری که گفتیم در دوره امام صادق صنعت دارای رواج و قوت دوره تجدد نبود و لذا جعفر صادق که این تئوری نور را ذکر کرد خود نتوانست دوربینی بسازد که با ان بتوان اجرام سماوی را از نظر بگذرانند . اما عدم توانایی او برای ساختن دوربین از ارزش تئوری نور نمی کاهد .

نکته دیگری که در تئوری اما صادق (ع ) راجع به نور جلب توجه می نماید این است که وی گفت : نور از طرف اشیاء‌ به سوی چشم انسان می اید . در صورتیکه قبل از او می گفتند که روشنائی از طرف چشم به سوی اشیاء‌ میرود .جعفر صادق ( ع ) اولین کسی است که این نظریه را رد کرد و گفت : نور از چشم به سوی اشیاء‌ نمیرود بلکه از طرف اشیاء به سوی چشم می اید و دلیل ان این است که ما در تاریکی چیزی نمی بینیم .

امام صادق (ع ) گفت برای اینکه بتوان چیزی را دید باید ان شیء روشن باشد و اگر خود روشن نیست باید یک شیء نورانی بر ان بتابد و ان را روشن کند تا بتوان ان را دید .در مورد سرعت نور هم نظریه ایشان با توجه به عصر او بسیار جالب توجه می باشد .او گفت که سرعت نور که بطرف چشم ما می اید فوری است و از انواع حرکات است .

یک مرتبه دیگر این نکته را ذکر می کنیم که وسائل تکنیکی زمان اجازه نمیداد که امام بتواند سرعت نور را اندازه بگیرد ولی همین که گفت نور حرکت است و سرعت ان فوری می باشد تقریبا" نظریه ای شبیه به این دوره راجع به نور گفته است .روایتی از ایشان نقل می کنند که روزی در محضر درس خود گفته است : نور قوی می تواند اجسام سنگین را به حرکت در اورد و نوری که در کوه طور سینا بر موسی اشکار گردید از نورهایی بود که اگر مشیت خداوند تعلق میگرفت کوه را به حرکت در می اورد ممکن است فکر کنیم بر طبق این روایت ایشان اساس تئوری لیزر را پیشگویی کرده اند

به عقیده ما انچه ایشان راجع به حرکت و سرعت نور و اینکه نور از اشیاء‌ به چشم ما می تابد گفته اهمیتش زیاد تر از تئوری لیزر بطور ساده است چون این تئوری قبلا"ابراز شده بود ولی انچه راجع به سرعت و حرکت و تمرکز نور و اینکه نور از اشیاء‌ به چشم ما می تابد گفت مخصوص اوست


نوشته های دیگران ()

84/11/27 :: 3:14 عصر

امام صادق فرمودند هر چیز که به ادمی بیاموزد علم است .

امام صادق متوجه شده بود که ادب و علم علاوه بر این که فرهنگ مذهبی شیعه را تقویت می نماید وسیله تقویت مسلمین در قبال سایر اقوام است و طوری ادب و علم در دنیای اسلامی وسعت به هم رسانید که قرن چهارم هجری قرن طلایی ادب و علم در جهان اسلامی گردید و اروپائیان از علوم اسلامی خیلی استفاده کردند

امام صادق عقیده داشت که نوع بشر در دوره طولانی زندگی خود در این جهان فقط مدتهایی کوتاه را اختصاص به علم داده است و بیشتر از علم بری بوده است و دوچیز او را از علم دور میکرد

اول نداشتن مربی و معلم تا اینکه وی را تشویق به فراگرفتن علوم نماید

دوم تنبلی انسان و اینگه چون فرا گرفتن علم زحمت داشت انسان از ان کار پر زحمت می گریخت.

میتوانیم به یقین بگوییم که اطلاعات امام صادق راجع به پیدایش زمین خیلی بیشتر از معاصران بوده است چون گاهی از او چیزهایی شنیده میشد که نشان میداد از چگونگی اغاز خلقت اطلاع دارد

یک روز به شاگردان خود گفت سنگهای بزرگ که بر کوه می بینید در اغاز مواد مذاب بوده که بعد از سرد شدن به این شکل در امده است

برای نشان دادن اهمیت این نظریه که در دوازده قرن پیش ابراز گردید کافی است بگوییم که در اغاز انقلاب فرانسه و پایان قرن هیجدهم میلادی هنوز علمای اروپا تردید داشتند که ایا زمین در اغاز یک جرم مذاب بوده یا نه ؟

امام صادق گفت که خواص اشیاء وقتی به خوبی بر ما معلوم میشود که بتوانیم قسمت کوچک از یک شیء را بطور دقیق مورد تحقیق قرار دهیم و از روی خواص ان به خواص جسم بزرگ پی ببریم .

از امام صادق پرسیدند : چه کسی را میتوان دانای مطلق دانست و در چه موقع ادمی احساس میکند که همه چیز را اموخته است

امام گفت : این پرسش را باید به دو قسمت تجزیه کنید و هر یک را جداگانه از من بپرسید

اول اینکه چه کسی را میتوان دانای مطلق دانست

در جواب می گویم جز ذات خدا دانای مطلق وجود ندارد و محال است از ابنای بشر کسی دانای مطلق باشد برای اینکه علم انقدر وسعت دارد که کسی نمیتواند به همه دانستنیها پی ببرد ولو اینکه هزاران سال عمر کند و پیوسته در حال تحصیل علم باشد

شاید پس از هزاران سال عمر کردن بتوان به تمام علوم این جهان واقف شد اما در ماورا این جهان دنیاهایی است که در ان دنیاها علومی وجود دارد و انکه تمام علوم این جهان را اموخت اگر وارد دنیاهای دیگر شود جاهل است و بایستی شروع به تحصیل نماید تا از علوم این دنیاها واقف شود.

این است که جز ذات خدا دانای مطلق وجود ندارد

چه موقع انسان از علم غنی میشود ؟

امام صادق گفت : جواب این پرسش در اولین پاسخ داده شده و گفتم اگر انسان هزاران سال عمر کند و پیوسته مشغول تحصیل باشد تمام دانستنیها را فرا نخواهد گرفت

بنا براین هیچ کس هیچ زمان نمیتواند احساس کند که از علم غنی است فقط انهایی احساس میکنند که از علم غنی هستند که جاهل باشند

از امام پرسیدند که منظور از علم دنیاهای دیگر چیست ؟

او گفت غیر از این جهان که در ان زندگی می کنیم دنیاهای دیگری وجود دارد که بسی بزرگتر از این جهان است و در ان دنیاها علومی هست که شاید با علوم این جهان فرق داشته باشد

پرسیدند که شمار دنیاهای دیگر چقدر است

جواب داد جز خداوند کسی از شمار دنیاهای دیگر اطلاع ندارد

از او پرسیدند چگونه علوم دنیاهای دیگر با علوم این جهان فرق دارد

گفت : در دنیاهای دیگر دو نوع علم وجود دارد

نوعی از ان شبیه به علوم این جهان است و اگر کسی از این جهان به ان دنیا ها برود میتواند ان علوم را فرا گیرد

اما در بعضی از دنیاهای دیگر شاید علومی وجود داشته باشد که اندیشه مردم این دنیا قادر به ادراک انها نیست

این گفته امام صادق برای دانشمندان نسلهای بعد یک معما شده بود بعضی ان را قابل قبول نمیدانستند و می گفتند که جعفر صادق انچه را که در این مورد گفته موجه نیست

یکی از کسانی که در این گفته امام تردید کرد ابن راوندی اصفهانی است که از او نام بردیم

و او گفت که عقل بشر قادر به ادراک هر چیز که علم باشد هست

چه علوم این دنیا و چه علوم دنیاهای دیگر

ولی شاگردان جعفر صادق این گفته را پذیرفتند

در این قرن که تئوری نسبیت انشتین یک فصل جدید و بدون سابقه در فیزیک به وجود اورد و بعد هم تئوری وجود ( ضد ماده ) از حدود تئوری تجاوز کرد و وارد مرحله علم گردید و بر دانشمندان محقق شد که ضد ماده هست

گفته جعفر صادق قابل فهم میشود

چون در دنیای ضد ماده قوانین فیزیکی غیر از قوانین فیزیکی دنیای ماست از این بالاتر قوانین منطق و استدلال غیر از ان است که عقل ما قادر به ادراک انها می باشد

جهان ضد ماده دنیایی است که در ان درون اتم ها شارژ الکترون مثبت است و شارژ پروتون در هسته اتم منفی است .

اما در دنیای ما درون اتم شارژ الکترون منفی است و شارژ پروتون در هسته اتم مثبت می باشد.

در جهانی که شارژ الکترونهای اتم مثبت است و شارژ پروتونها منفی معلوم نیست چه قوانین فیزیکی حکم فرمایی می کند .


نوشته های دیگران ()

84/10/21 :: 12:40 صبح

عید سعید غدیر خم بر شما عزیزان مبارک

علی ای همای رحمت تو چه ایتی خدا را

که زما سوا فکندی همه سایه همـــــا را

برو ای گدای مسکین در خانه علـــــی زن

که نگین پادشاهی دهد از کرم گـــــــدا را

.........................................

عید سعید قربان

عید صداقت در برابر حق

عید شکستن بتهای درون

عید خلوص در برابر معشوق

بر همگان مبارک باد


نوشته های دیگران ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

افتاب حقیقت
بانو رضوی
بنده ای از بندگان خدا

لوگوى وبلاگ

افتاب حقیقت

وضعیت من در یاهو

یــــاهـو

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh