سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افتاب حقیقت


لینک دوستان

همسفر مهتاب
یک دل خسته
اه عاشقان
خام بدم پخته شدم سوختم
نون و القلم
در پناه تو
سرزمین دور
رویش
زمهریر
غربت تنهایی
خلوتگاه دل عاشقان
قافله نور
پرستوی مهاجر
چکاوک
شرح پریشانی
غریبستان عشق
به رنگ عشق
حرفهای نو
خاطره عشق خوب
راز سر به مهر
داهیو * سایت خود را رایگان ثبت کنید
یک رهگذر

لوگوی دوستان






تری ایکس بلاگ - به روز رسانی :  12:25 ص 84/10/19
عنوان آخرین نوشته : بی چاره خدا

تعداد بازدید

v امروز : 4 بازدید

v دیروز : 6 بازدید

v کل بازدیدها : 120919 بازدید

فهرست موضوعی یادداشت ها

84/9/9 :: 9:48 عصر

 یکی از علوم که در محضر محمد باقر (ع ) تدریس میشد علم فیزیک بود .

اگر در مورد مبانی طبی جعفر صادق (ع ) اطلاع مبسوط نداریم . در عوض در مورد مبانی فیزیکی او یعنی معلوماتش در رشته فیزیک دارای اطلاعات بالنسبه مبسوط هستیم .

در محضر درس محمد باقر (ع ) فیزیک ارسطو تدریس می شد . بر کسی پوشیده نیست که فیزیک ارسطو شامل چندین علم می گردید. امروزه کسی علوم حیوان شناسی و گیاه شناسی و زمین شناسی را جزئ علم فیزیک محسوب نمی کند و هر یک از انها علمی جدا گانه است .

اما در فیزیک ارسطو راجع به این علوم بحث شده .

همانطور که ( مکانیک ) هم وارد فیزیک ارسطو گردیده است .

اگر مفهوم فیزیک را علم الاشیائ بدانیم باید به ارسطو حق داد که مباحث فوق را در فیزیک خود اورده . چون تمام این مباحث مشمول علم الاشیائ میشود .

به احتمال نزدیک به یقین فیزیک ارسطو هم از راهی وارد محضر درس محمد باقر (ع ) شد . که علوم جغرافیا و هندسه وارد شده بود. یعنی از راه قبطی های مصر وارد محضر درس محمد باقر (ع) گردیده .

فرید وجدی صاحب دایره المعارف به زبان عربی نوشته است که علم طب از راه مکتب اسکندریه به جعفر صادق (ع) رسید و این موضوع صحت ندارد. برای اینکه وقتی جعفر صادق (ع‌ ) میکرد مکتب علمی اسکندریه وجود نداشت . تا اینکه علم طب از انجا به جعفر صادق (ع‌ ) برسد.

مکتب علمی اسکندریه وابسته به کتابخانه ان بوده که بعد از اشغال مصر از طرف اعراب از بین رفته .

شاید کسانی که از کتب کتابخانه اسکندریه استنساخ کردند نسخه هایی از کتب ان کتابخانه را داشتند . اما مکتب علمی اسکندریه با معدوم شدن (کتابخانه) از بین رفت .

لیکن انهایی که در مکتب علمی اسکندریه پروریده شده بودند تئوریهای ان مکتب علمی بخصوص تئوری موسوم به فلسفه افلاطونیان 1 را به شاگردان یا مریدان خود اموختند و از انها به نسلهای بعد تا به ما رسید .

میتوان احتمال داد که کتاب یا کتابهایی که از کتب کتابخانه اسکندریه استنساخ شده بود از مصر به جعفر صادق (ع‌ ) رسیده.

شاید منظور فرید وجدی از مکتب اسکندریه مکتبی که ( کتابخانه ) کانون ان محسوب می گردید نبوده و نمیخواسته است بگوید کتاب یا کتابهایی که یادگار مکتب اسکندریه به شمار می اید به جعفر صادق (ع ) رسید .

باری جعفر صادق (‌ع ) در محضر پدر با علم فیزیک اشنا شد و همانطور که در علم جغرافیا به نظریه گردش خورشید به دور زمین ایراد گرفت قسمتهایی از فیزیک ارسطو را نیز مورد ایراد قرار داد . در صورتیکه هنوز به 12 سالگی نرسیده بود روزی در محضر پدرش استاد یعنی محمد باقر (ع ) به این قسمت از فیزیک ارسطو رسید که در جهان بیش از 4 عنصر وجود ندارد که عبارتند از خاک - باد - اب - اتش .

جعفر صادق ایراد گرفت و گفت حیرت میکنم که مردی چون ارسطو چگونه متوجه نگردیده که خاک یک عنصر نیست بلکه در خاک عناصر متعددی وجود دارد و هریک از فلزات که در خاک می باشند یک عنصر جداگانه به شمار می اید .

از زمان ارسطو تا دوره جعفر صادق (ع ) به تقریب 1000 سال گذشته بود و در ان مدت طولانی عناصر اربعه بطوری که ارسطو گفته بود یکی از ارکان علم الاشیائ محسوب میشد و کسی نبود که به ان عقیده نداشته باشد و در اندیشه هیچکس خطور نمیکرد که به ان عقیده مخالفت نماید . بعد از 1000 سال یک پسر که بیش از 12 سال از عمرش نمی گذشت گفت که خاک یک عنصر نیست بلکه متشکل از عناصر متعدد است .

همین پسر بعد از اینکه خودش شروع به تدریس کرد عنصر دیگر هم از لحاظ بسیط بودن تخطئه نمود و گفت باد یک عنصر نیست بلکه متشکل از چند عنصر می باشد .

امام جعفر صادق ( ع ) 1100 سال قبل از علمای قرن هیجدهم میلادی اروپا که اجزای هوا را کشف و از هم جدا کردند گفت باد ( یا هوا ) یک عنصر نیست بلکه از چند عنصر به وجود امده است ..................ادامه دارد


نوشته های دیگران ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

افتاب حقیقت
بانو رضوی
بنده ای از بندگان خدا

لوگوى وبلاگ

افتاب حقیقت

وضعیت من در یاهو

یــــاهـو

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh